Każdy sektor przemysłu posiada specyficzne uwarunkowania dla bram przemysłowych, które należy spełnić, aby działały prawidłowo i spełniały swoje funkcje. Nie inaczej jest z przemysłem chłodniczym i mroźniczym, gdzie między dzielonymi pomieszczeniami występują duże różnice temperatur.
Wymiana mas powietrza między dzielonymi pomieszczeniami może w mroźni powodować wiele problemów, takich jak:
- uszkodzenie towarów lub wózków widłowych spowodowane zalegającym na podłodze lodem
- brak stałej temperatury – wzrosty temperatury wewnątrz mroźni powodują utratę energii i wysokie koszty utrzymania
- zamarzanie elementów mechanicznych -lód tworzący się na częściach urządzeń w istotny sposób skraca ich żywotność oraz zmniejsza efektywność ich działania.
- usuwanie oblodzenia
Częste otwieranie bram powoduje wymianę zimnego powietrza z mroźni i powietrza ciepłego pochodzącego z pomieszczenia przyległego. Zjawisko to nazywane jest konwekcją. W warunkach chłodniczych oznacza to, że zimne powietrze ucieka z mroźni do ciepłego pomieszczenia przyległego, podczas gdy ciepłe powietrze przemieszcza się górną częścią otworu bramowego do mroźni.
Na czym polega konwekcja?
- strata energii przez otwieranie i zamykanie drzwi
- fizyczny ruch powietrza
80 % strat energii
Na czym polega przenikanie i przewodzenie?
Przenikanie to przenoszenie ciepła z pomieszczenia o temperaturze wyższej do pomieszczenia o temperaturze niższej, spowodowane m.in. zbyt słabym uszczelnieniem. Stanowi 15 % strat energii w chłodniach i mroźniach. Przewodzenie przez materiał bramy stanowi 5 % strat energii.
- straty energii poprzez krawędź drzwi
- słabe uszczelnienie
15 % strat energii
- strata energii poprzez panel drzwi
- ubytek przez materiał
5 % strat energii
Straty energii spowodowane otwartą bramą
Specyfika warunków pracy w magazynach głębokiego mrożenia wymaga od stosowanych urządzeń technicznych możliwości odpowiedniego sterowania. Podczas eksploatacji bram w mroźni nie można wykluczyć losowych zdarzeń w postaci kolizji środków transportu wewnętrznego z bramą. Przypadkowe kolizje są przeważnie brzemienne w skutkach dla bram twardych lub bram miękkich, które zawierają elementy sztywne i łamliwe. Kolizje powodują znaczne uszkodzenia, a co za tym idzie, wydłużony czas ciągłego otwarcia bramy. W pomieszczeniach mroźniczych często mamy do czynienia z wysokim przejściem, dzięki czemu możliwy jest przejazd wózków widłowych. Niestety, w przypadku uszkodzenia bramy, takie rozwiązanie generuje ogromne koszty. Wykres przedstawia zależność energii od wysokości drzwi, przy założeniu, że temperatura w mroźni wynosi -25°C, a w pomieszczeniu przyległym +10°C.
Bramy szybkobieżne Dynaco wyposażone są w funkcję automatycznego systemu naprawy. W przypadku uderzenia w bramę obcego obiektu (np. samochodu), płat bramy pochłania siłę uderzenia i uwalnia się z prowadnic bocznych, nie powodując przy tym uszkodzeń samej bramy. Podczas następnego cyklu otwarcia i zamknięcia bramy następuje samoczynne wprowadzenie płata bramy w prowadnice boczne. Brama jest gotowa do użytku bez konieczności interwencji serwisu i kosztownych napraw.
√ Funkcje bram Dynaco do chłodni i mroźni:
- Sterowana wysokość i prędkość otwierania
- Lepsze uszczelnienie
- Automatyczna naprawialność
- Większe bezpieczeństwo
- Izolowana kurtyna bramy
- Miękka dolna krawędź
- Minimalna konserwacja
√ Korzyści z zastosowania bram:
- Kontrola energii
- Kontrola temperatury
- Kontrola oblodzenia
- Kontrola kondensacji
- Niezawodność pracy
- Bezpieczeństwo użytkowania
- Szybki zwrot kosztów inwestycji
Przeczytaj także:
Jak nie rozpuścić pieniędzy inwestora, czyli o kosztach eksploatacji bram szybkobieżnych w mroźni